Mikä AI?
Artificial intelligence.
Kotoisammin tekoäly.

Kuva: Photoshop/Jarkko Viljanen

Tekoälyn tuleminen kaiken kansan ulottuville aiheuttaa jälleen yhden murrosvaiheen myös ammattivalokuvaajan työhön. Monenlaista murrosta on tosin nähty ennenkin.

Kuvan tekemisen murroksia.

Kun digikamerat tulivat, povattiin valokuvaajien kuolemaa. No, kyllä se jokaisen valokuvaajan elämään vaikuttikin, eikä kaikkien kohdalla positiivisesti, mutta valokuvaus ammattina ei kuitenkaan kuollut. Kun värifilmit tulivat 60-luvun lopulla, ammattivalokuvaajat hermoilivat sen käytön aloittamista. Itseäni on huvittanut ehkä eniten se, että kun Henry Fox Talbot esitteli valokuvamenetelmäänsä joskus ennen 1800-luvun puoliväliä, ranskalainen taidemaalari Hippolyte (Paul) Delaroche totesi, että “taidemaalaus on tästä päivästä alkaen kuollut”. 

Kokeiluja tekoälyllä.

Olen kokeillut tekoälyä. Midjourney oli ensikosketukseni aiheeseen. Ensin piti kysyä omalta nuorisolta apua Discordin käyttöön, Midjourney kun asennetaan sinne. Discord on tietokonepelaajien alusta, jossa mm. keskustellaan ja ties mitä. Nuoriso osaa sen maailman mennen tullen. Midjourney saatiin sinne asennettua tuossa tuokiossa. Sitten lisenssin maksu, koska palvelun ilmainen versio oli juuri poistettu käytöstä. Palvelu kun on niin suosittu, että halusivat edes maksavien asiakkaiden pystyvän käyttämään sitä ilman ylikuormitusta. 

Aika kului mukavasti, mielikuvituksen sai päästää lentämään erilaisia prompteja keksiessä. Aina tuli kuva. Paitsi kerran, kun pyysin “city skyline of Tampere”. Silloin ei tullut minkäänlaista kuvaa. Nyt kuukausi myöhemmin koitin uudelleen ja kuva kyllä syntyi, mutta se ei esitä Tamperetta, vaikka jollekin asiaa tuntemattomalle saattaisi ehkä mennä täydestä.

Tässä tämä homman juju juuri onkin. Kamerallakin kuka tahansa saa kuvan, kun osaa painaa laukaisijaa. Samoin tekoälyn kanssa: Aina tulee joku kuva, kun saa vaan jonkin tekoälykoneen käyntiin. Ammattikuvaajina kuitenkin tiedämme, että kuvan tulee täyttää tilaajan tarpeet, eli välittää ennalta määriteltyä viestiä. Usein kuvan täytyy esittää juuri tiettyä henkilöä juuri tietyissä vaatteissa ja ympäristössä, eikä ketä tahansa missä tahansa.

Photoshop Beta v24.6.0, kokeilut puolestaan osoittivat, että tekoälyn tuominen osaksi ns. normaalia kuvankäsittelyä saattaa olla se tekoälyn soveltamistapa, joka eniten muuttaa jokaisen ammattikuvaajan työtä. Esim. tekoälypohjaisella generative fill -toiminnolla näyttäisi olevan riemastuttavan helppoa korjata esimerkiksi henkilökuvassa silmälasien heijastuksia tai täydentää taustaa, kun haluaa muuttaa vaikka pystykuvan vaakakuvaksi.

Mudjourney-kuva "city skyline of Tampere

Tekoälyä voi opettaa - jos osaa.

Karppisen Antti piti VVI:llä hetki sitten ProWay-kurssin tästä aiheesta. Ja kyllä, hän kertoi miten toisen palvelun, Stable Diffusionin (sen online-versio on RunDiffusion) avulla tekoälyn tekemille hahmoille saa juuri halutun henkilön kasvot. Sitä kun pystyy opettamaan. Voi tehdä omia malleja, joiden varassa ohjelma rakentaa kuvia. 

Tällä hetkellä tuollainen toiminta vaatii kuitenkin osaamista ja perehtymistä aika tavalla. Vähän niin kuin aikanaan osaamista vaati se, kun laakafilmiä valotettiin suurissa puisissa kameroissa ja kehitettiin sekä vedostettiin pimiössä. Pikku hiljaa sekin yksinkertaistui ja yhä useammat alkoivat valokuvata. Kunnes siitä tuli kaiken kansan harrastus. Valokuvaajien ammattikunta ei silti hävinnyt, ammatin luonne vaan muutti muotoaan. Näinpä taitaa pikku hiljaa käydä nytkin – tilauksesta tehtyä valokuvaa tarvitaan edelleen, mutta niiden tuottamiseen ja niillä elämiseen tarvittava kokoelma taitoja, set of skills, on pikku hiljaa muutoksessa.  - Mutta hetkinen, niinhän se on ollut oikeastaan koko ajan!



Aurinkoista ILR* kesää!

- Jarkko


* ILR = in real life

Photoshop Beta v24.6.0, kokeiluja uudella generative fill -toiminnolla.